Opdrachten

Download de opdrachten [PDF]

Je gaat uiteraard best aan de slag met je eigen onderwijsvakken. Vandaar dat de opdrachten hieronder zeer algemeen geformuleerd zijn en enkel als suggesties bedoeld zijn.

Naast de technische aspecten van een digitaal leerplatform die in deze sessie de focus krijgen, zijn de vakdidactische aspecten nog veel belangrijker. Probeer dus ook binnen vakdidactiek en je eigen stagepraktijk efficiënt van je digitaal leerplatform gebruik te maken.

In je stageschool kan je vragen of je een co-account kunt krijgen bij je vakleerkracht. Zo kan je optimaal van het digitale leerplatform gebruik maken.

Werk in deze opdrachten gerust in een team van 2 of 3 studenten samen en voeg elkaar als collega of als leerling aan je eigen cursus toe.

Smartschool

Inloggen als leerling

Om de rol van leerling te testen, heb je vijf leerlingen in je O&M-groep. Voor groep A zijn dat de leerlingen OMAll1, OMAll2, OMAll3, OMAll4 en OMAll5. Bij groep B wordt de A een B enz.

De wachtwoorden om als leerling in te loggen vind je in de Canvas-cursus bij Digitale Leerplatformen terug.

Smartschool-opdrachten

  • Bestudeer de Smartschool werkomgeving. Pas je profiel aan (adres of pasfoto als je die digitaal ter beschikking hebt).
  • Maak een nieuw vak aan voor één van je onderwijsvakken, bv OM_familienaam_voornaam_Frans en voeg je teampartners als co-leerkracht toe.
  • Voeg aan je cursus je leerlingen van jouw groep OMxlln toe (5 lln) en daarnaast twee collega's-medestudenten die in jouw buurt zitten. Maak hiervoor eerst een persoonlijke groep aan via je eigen profiel. Geef die groep de naam collega's.
  • Zorg bij je cursusdocumenten van je vak voor ten minste twee mappen en plaats daarin enkele dummy bestanden. Je kunt eventueel uit de oefenbestanden bij deze cursus kiezen.
    Maak zowel een eigen document in de cursus aan en voeg ook een/enkele bestaande extern bestanden toe. Kan je in één keer verschillende bestanden tegelijk toevoegen?
  • Verwelkom je cursisten via het Vaknieuws.
  • Beantwoord het binnengekomen bericht.
  • Stuur een bericht naar je leerlingen uit de groep OMxlln: ze moeten volgende les een rekenmachine en een lat van 30 cm meebrengen. Voeg in het bericht een afbeelding van een rekenmachine toe. Je vindt er zeker eentje op het Internet.
  • Zorg voor twee passende weblinks die relevant zijn voor je vak.
  • Voorzie in de uploadzone een uploadmap met de naam huistaak_hoofdstuk_1.
    Log in als één van je leerlingen en voeg een document aan de huistaak-uploadmap in jouw cursus toe.
  • Nog altijd ingelogd als leerling beantwoord je het binnengekomen bericht met de bevestiging dat je een rekenmachine en lat zult meebrengen. Plaats je eigen naam onder het bericht en verstuur.
    Daarna log je terug in als leerkracht en controleer je de ontvangst van de huistaak.
  • Zorg dat in je vak enkel volgende modules zichtbaar zijn: Vaknieuws, Documenten, Weblinks, Uploadzone, Studiegenoten en Vakopties.

H5P

  • Ontwerp in H5P enkele oefeningen binnen de verschillende oefentypes (Fill in the blanks, Drag Text, Drag and Drop, Multiple choice, Flashcards en dialog cards, Quiz-Question set, Interactive video...). Je kunt bv. werken rond de kennis van hoofdsteden van Europese landen of - beter nog - zelf een oefening verzinnen binnen één van jouw onderwijsvakken. Probeer zeker ook een quiz te maken met externe vragen die je in je quiz kopieert!
  • Zorg dat je H5P-oefeningen toegankelijk zijn vanuit je cursus in Smartschool.

Arteveldehogeschool

Campus Kattenberg
Kattenberg 9
9000 GENT

Didactiek en Praktijk 2 - ICT

Onderzoek & Multimedia

Module digitale leerplatformen